قالب های بلاگ اسکای

زیر نظر تیم سایبری تومور

قالب های بلاگ اسکای

زیر نظر تیم سایبری تومور

مظرات ماهواره

 شاید بتوان یکی از آشکار ترین آسیبی که با گسترش استفاده از ماهواره در جامعه کنونی دچار آن شده ایم را ترویج خشونت دانست. در برنامه های تولید شده در تلویزیون های ماهواره عموما صحنه های خشن بدون سانسور و توجه به سن مخاطب به وفور نمایش داده می شود، ومسلما افراد چه بخواهند و چه نخواهند دیدن چنین صحنه هایی در ضمیر ناخودآگاه آنان تاثیر می گذارد.

1-ترویج خشونت
 
شاید بتوان یکی از آشکار ترین آسیبی که با گسترش استفاده از ماهواره در جامعه کنونی دچار آن شده ایم را ترویج خشونت دانست.
در برنامه های تولید شده در تلویزیون های ماهواره عموما صحنه های خشن بدون سانسور و توجه به سن مخاطب به وفور نمایش داده می شود، ومسلما افراد چه بخواهند و چه نخواهند دیدن چنین صحنه هایی در ضمیر ناخودآگاه آنان تاثیر می گذارد.
گاهی این صحنه ها به قدری هنرمندانه و واقعی ساخته شده اند که افراد با دیدن این صحنه گویی دارند آموزش نحوه بروز خشونت در چنین شرایطی را می بینند. و همین مطلب سبب می شود ، افرادی تحت تاثیر ماهواره در شرایط مشابه از خودشان رفتار هایی خشونت آمیز بروز دهند.

2-سست شدن بنیان خانواده

از دیگر تبعات حضور بدون کنترل و حتی با کنترل ماهواره، سست شدن بنیان خانواده است. ورود ماهواره به خانه را می توان به منزله ورود یک فرد نامحرم و لاابالی دانست که دوست ناباب برای فرزندان است و درصدد اختلاف افکنی بین زن ها و همسرانشان است، به ناموس افراد چشم طمع دارد، دین افراد را می گیرد، مرزها و حریم های خانواده را می شکند، به آسانی حقیقت های سیاسی و اجتماعی را وارونه جلوه می دهد، دزد وقت افراد است و اگر بتواند حتما سری هم به کیف پول افراد خواهد زد. خرید ماهواره به منزله دعوت این فرد ناباب به منزل هاست.این کار را شبکه فارسی وان به طور خاص انجام و آموزش می دهد که فرد چه طور در برابر خیانت،فرد دیگری را وارد زندگی خود کند که این کار به سست شدن بنیان خانواده کمک می کند و قس علی هذا که در فیلم های شبکه فارسی وان و برنامه های دیگر شبکه های ماهواره به وفور دیده می شود.
  
3-هجوم فرهنگی

از زمانی که مقام معظم رهبری هشدار دادند دشمن در حال تدارک یک جنگ تمام عیار فرهنگی و یک شبیخون فرهنگی است باید هوشیار می بودیم، چرا که دشمن از هر وسیله و رسانه ای که در اختیار داشت برای مورد حمله قرار دادن فرهنگ کشور عزیزمان بهره برده است و ماهواره یکی از این رسانه هاست. در بعد فرهنگی،دشمن با تمام قوای خویش سرمایه گذاری کرده است تا شبکه های ماهواره با تهی کردن جامعه از درون،اسباب از هم پاشیدگی جمهوری اسلامی را که متکی بر پشتیبانی مردم مسلمان می باشد را فراهم آورد. دشمنان به درستی درک کرده اند که تنها راه شکست جمهوری اسلامی دور کردن مردم از اسلام و آموزه ها اصیل اسلامی و فرهنگ اسلامی است که با پخش برنامه ها وفیلم های خود فرهنگ غرب را جایگزین فرهنگ غنی اسلامی بکنند که البته تا حدودی موفق بوده و توانسته اند تاثیر گذار باشند.
 
4- دخالت سیاسی

یکی دیگر از آسیبهایی که جامعه ما با ورود ماهواره به خانه ها به آن دچار شده است، دخالت سیاسی دیگر از آسیب هایی که جامعه ما با ورود ماهواره به خانه ها به آن دچار شده است، دخالت سیاسی قدرت های بیگانه در امور داخلی کشور می باشد. این قدرت ها با راه اندازی شبکه هایی که علی الظاهر دارند سعی می کنند خیلی بی طرفانه واقعیت های رخداده را به اطلاع بینندگان بی خبر و در سانسور قرار گرفته داخلی برسانند، خیلی زیرکانه اخبار و اطلاعات را جهت دهی نموده و خواسته های خویش را به مخاطبین القاء نموده و حتی گاهی پا را فراتر از این گذاشته و مستقیما از مخاطبینشان می خواهند که به مبارزه با نظام مقدس جمهوری اسلامی بپردازند. برخی از شبکه های ماهواره ای نیز به شایعه سازی ایجاد فضای بدبینی و کاهش اعتماد اجتماعی در جامعه مشغولند که صد البته بودجه آنها نیز از طرف سازمان سیا و نهادهای مشابه آن تامین می شود.

برخی از اهداف سیاسی مداخله جویانه حضور ماهواره در خانه ها عبارتند از:
- راه اندازی انواع شبکه های قاره ای و محلی توسط کشورهای غربی به زبانهای مختلف و القای تفکرات خود به بیننده.
- دروغ پردازی و فرافکنی علیه دولت ها و ملتهایی که با آنها مخالفند.
- تحرکات نرم به نفع خشونت گرایی و تروریسم و نسبت دادن آنها به اسلام و مسلمانان.
- تخریب شخصیت های تأثیر گذار مثبت در جهان علی الخصوص در جهان اسلام.
- حمایت علنی از گروه های مخرّب و تروریسم و ارائه تریبون به آنها و ایجاد رعب و وحشت.
- تخریب و تقویت بی مورد و بی دلیل دولت ها و ملت ها با انگیزه های سلطه جویانه از جمله نمونه جلوه دادن کشورهای همراه با آنها.

5-تبلیغ ضد مذهب

کارکرد دیگر ماهواره که هر چه می گذرد تبدیل به آسیبی جدی تر برای جامعه ما می شود، تبلیغات ضد مذهبی است.در سال های اخیر شاهد رشد قارچ وار شبکه هایی هستیم که با رویکرد تبلیغات ضد مذهبی به زبان فارسی پا گرفته اند و به ترویج مرام و مسلکی خاص پرداخته یا به تخریب و شبهه پراکنی می‌کنند.
عموم کارکرد این شبکه ها عبارت است از:

- تبلیغ ضد تشیع (شبکه های مروّج وهابیت).
- دامن زدن به اختلافات مذهبی و قومی.
- ترویج مسیحیت تبشیری.
- ترویج مذاهب خرافی و عرفان های کاذب.
- تخریب و ناکارآمد معرفی کردن فرهنگ های اصیل و آدابمثبت سنتی.
- زیر سئوال بردن و خرده فرهنگ معرفی کردن فرهنگ دین و جایگزین کردن فرهنگ شهروندی و مردم سالاری منهای دین.
- تبلیغ سکولاریزم و القای شخصی بودن دین.
- ایجاد شک و تردید حتی در مسلمات دینی.
6-سوء استفاده مالی از مردم
گروه دیگری از شبکه های ماهواره ای با محوریت تبلیغات بازرگانی و معرفی کالاهای بی کیفیت، داروهای آسیب ساز و بی اثر از قبیل کرم های معجزه گر، دمپایی های بلند کننده قد و امثال آنها که هیچ گونه تاییدی از سوی نهادهای بهداشتی به ویژه وزارت بهداشت ایران ندارند مشغول خالی کردن جیب تماشاچجیان ساده اندیش هستند .
چرا ماهواره نبینیم؟
دو دلیل برای جواب این سوال می‌توان گفت:

ا-دلیل فرهنگی

مسئله استفاده از شبکه های ماهواره ای آنجا نمود بیشتری پیدا می کند که خانواده های تازه تشکیل شده بیش از خانواده های با سابقه تر به آن گرایش نشان می دهند. این امر از آن جهت برای فرهنگ آینده کشور خطرناک تر است که خانواده های تازه تشکیل شده هنوز فرزندی ندارند و یا فرزندان آنها در دوره کودکی به سر می برند. از لحاظ فرهنگی هر کودکی خوب و بد، زشت و زیبا و تمامی ارزشها را از والدین خود می آموزد. هر آنچه که پدر و مادر ان را مناسب بدانند او هم خواهد دانست و این ارزش ها اگر در کودکی بر روح او تثبیت شوند تا انتهای زندگی همراه او خواهند بود. کودکی را در نظر بگیرید که والدینش با اشتهای تمام در حال دیدن برنامه های ماهواره هستند. آیا کودک چنین برنامه ها و رفتارهای انها را مطابق ارزش نخواهد دانست؟ بسیار ی از کودکان جدید به جای دانستن ارزش علم، راستگویی و درستی و به جای شناخت شخصیت های دینی و چهره های مثبت ملی، رقاصه ها و خوانندگان غربی و ایرانی را می شناسند و رفتار آنها را الگوی خود قرار می دهند چرا که اگر این ها بد باشند پدر و مادر با چشمانی باز و در بهترین اوقات خود آنها را به تماشا نمی نشینند. اگر به فرهنگ فعلی خود علاقه داریم، آیا نباید نگران باشیم که آینده کشورمان در دست چنین کودکانی خواهد بود؟.

2-دلیل مذهبی

بسیاری از مردم دیدن شبکه های ماهواره ای را در تعارض با مذهب و فرهنگ اسلامی و ایرانی نمی‌دانند که دلیل این امر را می بایست در کم کاری علمای حوزه و اندیشمندان مذهبی در دانشگاه‌ها جستجو کرد. اگر بسیاری از افراد بدانند که طبق نص صریح آیات 30 و 31 سوره نور آنها از دیدن اندام نامحرمان بر حذر داشته شده‌اند و دیدن اکثر برنامه های ماهواره نیز مصداق همین آیه هستند آنگاه کمی هوشیارانه تر عمل نمی کنند؟.
در ذیل این آیه در حدیثی از امام علی ع میخوانیم که حضرت می فرمایند:«تمام چشم ها در قیامت گریان است مگر سه چشم.چشمی که از ترس خدا گریه کند، و چشمی که از گناه بسته شود و چشمی که در راهخدا بیدار بماند»(قمی مشهدی،1368ش: 415).

آیا چشمی که ماهواره می بیند از گناه بسته شده است؟

در جایی دیگر پیامبر اکرم می‌فرمایند :«هر کس چشم خود را از حرام پر کند، در قیامت چشم او از آتش پر خواهد شد. مگر اینکه توبه کند»(مجلسی،1494ق: 76/336).
لازمه ایمان حفظ نگاه از حرام است.آیا کسی که ماهواره می بیند ایمان دارد؟ چون ماهواره پر از صحنه هایی می باشد که نگاه کردن آن حرام است در نتیجه نگاه کردن ماهواره با ایمان منافات دارد. در این حالت فرد یا مومن به قرآن و احادیث است یا نیست.اگر نباشد که حرفی نیست اما اگر ایمان دارد چگونه این تناقض را حل می کند؟آیا این تناقض رفتاری برای بسیاری از مردم مشهود نیست؟.
مردم مسلمان و مؤمن به قرآن چگونه به خبرهای شبکه های ماهواره ای اعتماد می کنند و آنها را اصل می شمارند درحالی که مطابق آیه 6 سوره حجرات نباید به خبر فاسقان اعتماد کرد ؟مگر معنی فاسق کسی نیست که آشکارا گناه کرده و به آن افتخار می کند؟
مگر ماهواره ها آشکارا گناه را تبلیغ نکرده و نشان نمی دهند؟ اگر به تفسیر این آیه شریف مراجعه کنیم متوجه می‌شویم که واژه{ فسق} 54 مرتبه در قران در قالب های گوناگون به کار رفته است که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

- در مورد افراد چند چهره و منافق(توبه/67).
- در مورد آزار دهندگان انبیا و سر کشان از دستورات انان(مائده/24- 26).
- در مورد حیله گران(اعراف/163).
- در مورد گناهان علنی و انحرافات جنسی و شهوت رانی های ناروا(عنکبوت/34).
- در مورد بهره گیری از غذا های حرام.(مائده/3).

آیا مجریان آنها به غیر مذهبی بودن خود افتخار نداشته و آن را تبلیغ نمی‌کنند؟ چگونه می‌شود چنین افرادی صد در صد راستگو باشد که بتوان کامل به آنها اعتماد کرده و مطابق خواسته آن عمل نمود؟ آنان که تمامی این موارد فسق که نامبرده شد را در وجود خود دارند.
آیا هدف یک مروج بی دینی ،می تواند خیر و راستی برای یک مسلمان باشد که رفتارهای آن مانند خبرهایش در این جهت باشند؟ جواب همه این سوال ها مشخص است و آن اینکه اگر بخواهیم دین دار واقعی و با ایمان باشیم نباید به تماشای ماهواره نشست زیرا دیدن ماهواره با آنچه در اعتقادات ما می باشد کاملا مغایرت دارد و حرام می باشد.
نتیجه
با توجه به مضراتی که برای دیدن ماهواره برشمردیم و همچنین بحث مسلمان بودن و مذهبی بودن ما که مطرح می شود،خود این امر باعث می شود که ما ماهواره را نگاه نکنیم و سعی کنیم به سمت آن نرویم و الّا علاوه بر اثرات سوئی که می تواند برای جامعه اسلامی داشته باشد با اعتقادات ما کاملا منافات دارد و انسان نمی تواند به مقصد نهایی خود که ایمان به خدا باشد برسد.
آنچه مهم است یافتن راه حلی برای بازگشت به ریشه‌ها و به دست آوردن انگیزه‌هایی است که پیکر جامعه اسلامی را در برابر این گونه میکروب ها حفظ و مقاوم کند و همچنین رسیدن به راههای اساسی و بنیادی برای حل معضل مفاسد اجتماعی،به دلیل آلوده شدن به گناهان، که امری طاقت فرسا است.
در بسیاری از موارد ثابت شده که عامل اصلی عقب افتادگی مسلمین و افول تمدن آنها و تأخر در امر دین و دنیا، روی گردانی و تخلف از قوانین و مقررات الهی در زندگی است، پروردگار متعال می‌فرماید{مَن أعرَضَ عَن ذِکرِی فإنّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنکاً و نَحشُرُه یَومَ القیَامَهِ أعمَی}(طه/ 124).
« هرکس از یاد من (و تبعیت از احکام دین) روی گردان شود، زندگی تنگ و سختی خواهد داشت»
منبع:sepas.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد